Thursday, 28 January 2016

Buasir Semasa Mengandung dan Selepas Bersalin : Risiko serta Rawatan

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Kebanyakan ibu mengandung mengalami masalah semeblit teruk,tapi dibiarkan tanpa rawatan dan semakin teruk sehingga terjadinya buasir berlarutan sehingga selepas bersalin. Masalah sembelit teruk,berak berdarah,buasir memang sangat menyakitkan dengan keadaan fizikal kita yang semakin memboyot,kemudian ditambah pula dengan luka jahitan selepas bersalin.

Buasir dapat dikesan melalui bengkak yang terjadi pada saluran dubur. Pembengkakan yang berlaku di bahagian tersebut disebabkan oleh pengembangan  saluran darah di dubur ataupun ketumbuhan sel-sel yang melapisi saluran dubur.

Anda akan berasa sakit hasil daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak. Ia menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi sukar. Selain itu,pendarahan sewaktu membuang air juga boleh berlaku. Ini disebabkan oleh luka yang terjadi apabila najis keras bergesel dengan buasir.

Bagi yang mengalami buasir selepas melahirkan,masalah ini biasanya terjadi disebabkan oleh sembelit ataupun najis keras. Selain daripada ity,masalah cirit-birit,batuk teruk,berdiri dan duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama serta kekerapan mengangkat benda berat turut menjerumus kepada buasir.

Punca dan Sebab wanita hamil dan selepas bersalin mengalami buasir?

Buasir Pada Ibu Mengandung

Semasa anda hamil,jumlah darah dalam badan akan bertambah. Pada masa yang sama,tahap hormon progesteron yang tinggi mengendurkan dinding salur-salur darah. Salur-salur darah di uterus (rahim)anda pula berkemungkinan untuk membengkan dan meregang akibat tekanan yang diterima daripada bayi anda yang sedang membesar.

Buasir adalah perkara biasa semasa hamil. Tetapi ianya tidak selesa dan sangat menyakitkan. Inilah sebabnya mengapa anda lebih berkemungkinan mengalami buasir dan urat simpul semasa anda hamil. Sembelit,satu lagi masalah berkaitan kehamilan,juga boleh menyebabkan buasir.

Buasir Pada Ibu Selepas Bersalin

Anda juga mungkin mendapat buasir apabila selepas bersalin,iaitu semasa anda meneran untuk mengeluarkan bayi. Dianggarkan seorang daripada lima orang ibu mendapat buasir sehari selepas melahirkan. Ramaiiii ni..

Di tambah pula dengan faktor pemakanan semasa berpantang,yang mana rata-rata ibu berpantang selepas bersalin mengamalkan pantang yang ketat,pengambilan air masak yang kurang serta nutrisi dalam badan yang tak cukup menambahkan lagi betapa peritnya buasir. 

Jika anda pernah mengalaminya sebelum hamil,anda mungkin akan mengalaminya lagi. Ramai juga wanita yang mendapat buasir untuk kali pertama mereka hamil.

Di anggarkan kira-kira 1 daripada 10 wanita mendapat buasir dalam trimester ketiga.

Bolehkah bersalin normal jika mempunyai masalah buasir dan risikonya?

Secara umumnya,anda masih berpotensi bersalin normal. Namun ia bergantung pada peringkat buasir sama ada tahap 1,2,3, atau 4.

Semasa proses bersalin,buasir tersebut akan keluar semaksimum mungkin kerana tekanan kepala bayi keatas buasir tersebut. Pada masa ini dubur membesar kerana penolakan kepala bayi yang melalui saluran kelahiran menekan pada bahagian dubur kita. Sebab itulah dubur membuka sebesar duit 50sen. Lebih besar,jika pesakit mengalami buasir.

Biasanya,selepas proses bersalin tamat dan jahitan luka dilakukan,para nurse akan bantu memasukkan kembali buasir yang terkeluar kedalam anus. Keaadan akan kembali seperti sediakala.

Namun,nasihat saya,anda berbincanglah dengan pakar perbidanan terlebih dahulu dan dapatkan butiran jelas risiko yang akan dihadapi semasa proses bersalin mengikut peringkat buasir anda.

Boleh ke buasir sembuh semula?

Tentu puan-puan tertanya kan soalan ini,bagaimana caranya untuk merawat buasir ketika sedang mengandung dan selepas bersalin? Kannnn? kan?

Melalui pembacaan saya dan nasihat doktor,dikatakan ramai wanita yang sembuh daripada buasir sebaik sahaja selepas melahirkan bayi.

Tetapi, 

Masih juga kemungkinan ianya akan berlarutan.

Petua untuk mempercepatkan penyembuhan buasir

1. Elakkan sembelit. Makan diet yang mengandungi fiber tinggi,minum banyak air dan membuat senaman tetap walaupun hanya dengan berjalan. Anda juga boleh mendapatkan fiber tambahan,atau pelembut najis.

2. Jangan tunggu ketika anda ingin membuang air besar dan cuba jangan meneran dan jangan berlengah-lengah ke bilik air.

3. Buat senaman kagel setiap hari. Ia dapat meningkatkan pengedaran di kawasan rectal dan menguatkan otot-otot di sekeliling anus,menguatkan otot-otot di vagina dan uretha mempercepatkan badan sembuh selepas bersalin.

4. Elakkan dari minum air tebu,memakan buah nenas dan kacang bendi.

Vitamin Shaklee Yang Membantu Masalah Buasir

Adakah rangkain produk Shaklee dapat membantu mengurangkan/menghilangkan penyakit buasir ini? 
Yes. Set Buasir Shaklee mempunyai 3 rangkain produk yang sangat sesuai untuk merawat masalah buasir,iaitu :

1. Omega Guard : Baik untuk sendi dan otot. Omega bantu kecutkan otot yang membengkak akibat tekanan otot dubur ketika membuang air besar.

2. Ostematrix : Bantu kurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan ketika alami luka di bahagian dubur.

3. Zinc Complex : Pengambilan zinc complex adalah amat disarankan pada pesakit buasir yang mengalami najis berdarah ketika membuang air besar. Zinc complex dapat membantu menyembuhkan luka di bahagian dubur dengan lebih cepat.

In Sha Allah set ini boleh membantu mereka yang ada masalah buasir di luar sana. Jangan segan-segan untuk contact nira bagi mendapatkan set ini ya. 



♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases ♡



Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya seperti detail di bawah

Facebook : NIRA NAZRI
Instagram : https://www.instagram.com/nira_shaklee_bachok/
Email : umizanaura@rocketmail.com
Call/Text/WhatsApp : 0129827229/0199582426

Sekiranya anda berada berdekatan dengan nira (Jelawat,Bachok,Pengkalan Chepa, Kubang Kerian,Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh) boleh buat temujanji dengan Nira. Penghantaran pos ke Seluruh Malaysia,Sabah,Sarawak dan Brunei. Konsultasi percuma akan di berikan dengan setiap pembelian Vitamin daripada Nira.

Saturday, 23 January 2016

FAKTA VITAMIN C | Jangan Pandang Ringan

Assalamualaikum dan Salam Sayang 
Petang-petang cenggini,barulah free nak hapdet blog. Tu pun umpan anak-anak main kat laman.. Kalau tak masa terhad. Nak-nak yang kecik tu..Selalu je jeles dengan maknya. Nampak jer mak dia bukak laptop,terus datang kacau.

Ni dah kat laman,seronoklah dorang main. Hurmm,memang dah kotor dua-dua. Sel otak tengah berhubung. Semua nak terokai. Biarkan jelah..janji kita perhatikan mereka dan tak pegang objek yang tajam. 

Okay,petang ni nak share Fakta Vitamin C. Jangan ambil ringan ye pengambilan Vitamin C ni.. Boleh dikatakan sangatlah penting untuk kesihatan kita. :) Moga ia memberi manfaat buat anda semua.

∞ SEGALANYA TENTANG VITAMIN C ∞
FUNGSI & MANFAAT VITAMIN C
✅ Melawan Kanser
Salah satu fungsi Vitamin C adalah melawan kanser. Mereka yang memilih makanan yang sarat dengan Vitamin C seperti buah-buahan dan sayur-sayuran memiliki risiko lebih rendah terkena kanser payudara. Bahkan ada sumber mengatakan Vitamin C dapat dijadikan sebagai racun bagi sel-sel kanser tertentu.

✅ Memperbaiki Kulit
Vitamin C mengandungi antioksidan yang sangat di perlukan oleh kulit,di mana antioksidan berfungsi untuk meneutralkan radikal bebas yang tersimpan akibat terkena sinaran matahari.

✅ Mencegah Diabetis
Vitamin C mampu untuk menurunkan kadar gula yang terdapat dalam tubuh dan dapat mencegah efek buruk daripada penyakit diabrtis pada penderitanya.

✅ Mengawal Tekanan Darah
Tekanan darah tinggi merupakan penyakit yang sangat berbahaya dan boleh menyebabkan kematian pada orang yang menderitanya. Mengambil Vitamin C dengan dos yang di tetapkan secara rutin dapat mengawal tekanan darah dengan lebih baik.

✅ Meningkatkan Mood
Kekurangan Vitamin C akan menyebabkan perubahan psikologi. Peneliti dari McGill Universiti mengatakan bahawa pengambilan suplemen vitamin C (500mg dua kali sehari) mampu memperbaiki mood dan menghilangkan rasa gelisah.

✅ Menurunkan Risiko Serangan Jantung
Vitamin C dapat menghilangkab aterosklerosis yang berada di dalam jantung. Aterosklerosi adalah suatu keadaan di mana arteri jantung menebal dan dapat meningkatkan terjadinya serangan jantung kerana darah menjadi tidak lancar.

Kalau taknak makan yang jenis tablet pun takpe,boleh makan buah-buahan. Tapi,agak-agak boleh ke kita ambil buah-buahan dengan jumlah yang cukup? Rasanya susahhh sikit kot. Lagi satu,boleh pokai nak beli buah setiap hari yang fresh-fresh. heeehe.

Oleh itu,produk Shaklee ada menyediakan Vitamin C yang sangat awesome. Telan je. Takyah susah-susah nak beli buah,kupas buah dan sebaginya..

Jom baca serba sedikit info Vitamin C Shaklee berbanding jenama lain.. :)

  • "Sains pembebasan berterusan secara semulajadi vitamin c telah direka oleh Shaklee. Setiap tablet Vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut kedalam tubuh kita setiap jam. 
  • Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C didalam 2 tablet Vitamin Shaklee (didalam jurang masa 5 jam) mampu kekal didalam plasma darah kita selama 24jam.
  • Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavoind (25% dari bioflavonoid,diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C didalam tubuh kita,melegakan inflaminasi,menentang bakteria dan radikal bebas.

Contact saya untuk sebarang pembelian. :)


♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases ♡


Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya seperti detail di bawah

Facebook : NIRA NAZRI
Instagram : https://www.instagram.com/nira_shaklee_bachok/
Email : umizanaura@rocketmail.com
Call/Text/WhatsApp : 0129827229/0199582426

Sekiranya anda berada berdekatan dengan nira (Jelawat,Bachok,Pengkalan Chepa, Kubang Kerian,Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh) boleh buat temujanji dengan Nira. Penghantaran pos ke Seluruh Malaysia,Sabah,Sarawak dan Brunei. Konsultasi percuma akan di berikan dengan setiap pembelian Vitamin daripada Nira.

Friday, 22 January 2016

Vitamin Untuk Melegakan Sakit Tonsil

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Entri kali ni saya nak kongsikan tentang tonsil. Uhhhhh... bila tonsil melanda memang merungsingkan. Kesakitan bahagian tekak membuatkan kita memandang sepi sahaja makanan yang lazat dihidangkan di depan kita. Mana taknya,nak menelan memang payah.


Rasa pedih dan perit menjalar sampai boleh hilang selera makan. Tonsil boleh menyerang semua orang tak kira dewasa mahupun kanak-kanak. Adakah tonsil ini bahaya? Bagaimana ia terjadi?

Bonjolon tonsil biasa tidak berbahaya kerana tonsil berfungsi sebagai salah satu sistem pertahanan badan daripada serangan kuman. Tetapi sekiranya bengkak tersebut disebabkan bakteria pesakit perlu berhati-hati kerana ia boleh membawa maut.

Tanda-Tanda Penyakit Tonsil

1. Sakit sewaktu menelan,tanda utama yang membuatkan pesakit datang untuk berjumpa dengan doktor. Ada kalanya ia disertakan dengan deman panas yang mencecah 40 darjah celcius.

2. Saiz tonsil yang besar,baik pada pesakit yang diketahui mempunyai hipertrofi tonsil atau pun kesan infalamsi hasil daripada jangkitan akan menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit. Kedua-dua belah tonsil mungkin membengkak dan bersentuh di bahagia tengah orofarinks (kissing tonsils). Apabila ini berlaku,pesakit akan mengalami tidur berdengkur,kadang-kadang berhenti bernafas atau apnea sewaktu tidur. Menelan,walaupun air liur sendiri,juga menjadi suatu pengalaman yang memeritkan. Dalam kes jangkitan kawasan peritonsilar ,perubahan suara akan bertutur seperti dia sedang memakan sesuatu yang panas (hot potato voice).

3. Dalam kes-kes ketumbuhan,ada pesakit yang mengadu batuk berdarah dan pemeriksaan menunjukkan permukaan tonsil yang mengalami ulser dan berdarah apabila disentuh. Tidak kurang juga pesakit yang datang dengan tanda yang minimum seperti merasa seperti ada sesuatu yang terlekat di kerongkong sewaktu menelan.

Apa Yang Di Syorkan Dengan Produk Shaklee

1. NUTRIFERON SHAKLEE

Nutriferon yang terbukti secara klinikal terdiri daripada gabungan ekstrak tumbuhan yang mengukuhkan sistem imun. Nutriferon menstimulasikan setiap sel di dalam badan kita untuk menghasilkan interferon aslinya sendiri. Nutriferon sangat terkenal sebagai immune booster semulajadi.

Dalam Nutriferon,ada sumber semulajadi interferons seperti biji labu,biji plantago,bunga Japanese Honeysuckle dan bunga sanflower. Nak makan apa pun kena ada sukatan yang betul ,mana nak cari semua ni,tentu susahkan? Dapatkanlah Nutriferon Shaklee,dan jadikan ia vitamin wajib di rumah kita. 

Jemput singgah untuk mengetahui lebih detail mengenai NUTRIFERON SHAKLEE

2. Boleh juga add on SUSTAINED RELEASE VITA-C PLUS untuk membantu melegakan sakit tonsil.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee,boleh contact saya terus okay!

♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases ♡


Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya seperti detail di bawah

Facebook : NIRA NAZRI
Instagram : https://www.instagram.com/nira_shaklee_bachok/
Email : umizanaura@rocketmail.com
Call/Text/WhatsApp : 0129827229/0199582426

Sekiranya anda berada berdekatan dengan nira (Jelawat,Bachok,Pengkalan Chepa, Kubang Kerian,Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh) boleh buat temujanji dengan Nira. Penghantaran pos ke Seluruh Malaysia,Sabah,Sarawak dan Brunei. Konsultasi percuma akan di berikan dengan setiap pembelian Vitamin daripada Nira.

Thursday, 21 January 2016

7 Punca Keguguran Yang Sering Terjadi

Assalamualaikum dan Salam Sayang 


Terdapat sejumlah faktor yang dapat menjadi penyebab keguguran. Pada umumnya,ada 7 penyebab wanita hamil mengalami pengalaman pahit keguguran.

Tentu saja,bagi mereka yang pernah mengalami keguguran ingin mengetahui apa yang menyebabkan terjadinya keguguran tersebut sehingga pada saat kehamilan selanjutnya supaya kejadiaan ini tidak berulang lagi.

Kenapa kita kena tahu punca keguguran janin ini terjadi?

Sebabnya bila kita tahu punca yang boleh menyebabkan kita keguguran,kita akan lebih berhati-hati dan mengambil langkah keselamatan yang lebih rapi untuk kehamilan yang seterusnya.

Di bawah ini penyebab keguguran yang paling sering terjadi,baik sekali mahupun keguguran berulang.

7 Punca Keguguran Yang Sering Terjadi

1. Kelainan Kromoson
Kira-kira 60% berlainan kromoson ini menjadi sebab keguguran. Keadaan ini berlaku akibat kerosakan sperma atau sel telur sehingga kromoson tidak di bentuk sehingga sempurna. Akibatnya,terjadi kelainan kromoson saat embrio dihasilkan Bagi wanita hamil yang telah 2 kali atau lebih mengalami keguguran dianjurkan untuk melakukan ujian perubatan.

2. Rahim/ Leher Rahim Lemah
Apabila bentuk rahim tidak normal maka embrio tidak dapat berkembang atau tidak memperoleh pengambilan makanan yang membuatnya tidak dapat bertahan hidup.Sekitar 10% keguguran dipengaruhi oleh kelainan rahim tersebut. Sementara leher rahim lemah menyebabkan rahim tidak mampu menahan janin yang kian hari kian membesar,saat serviks lemah maka janin akan lebih terdedah keguguran.

3. Masalah Sistem Ketahanan Tubuh (Imun Rendah)
Sebahagian kes,kadang tubuh wanita menganggap sperma sebagai sebuah benda asing,akibatnya sistem imun yang ada di dalam tubuh akan menyerang embrio yang telah dihasilkan.

4. Penyakit Yang Tidak Di Rawat 
Diabetis mahupun gangguan tiroid yang tidak dirawat mengakibatkan persekitaran yang merugikan bagi rahim. Pada keadaan ini,embrio lebih sukar untuk hidup lebih lama dan bertahan hidup.

5. PCOS (Polycystic Ovary Syndrome)
Wanita yang menderita PCOS mempunyai kadar hormon testosteron yang sangat tinggi sehingga kitaran haid dan ovulasinya tidak teratur. PCOS ini mengakibatkan rintangan insulin yang mencegahnya mendapatkan kematangan lapisan endometrium.

6. Jangkitan Bakteria
Jangkitan bakteria boleh meningkatkan peluang keguguran seperti Ureaplasma urealyticum dan mycoplasma hominis yang hidup di dalam saluran organ pembiakan lelaki mahupun wanita sihat. Pada wanita,terjadinya jangkitan bakteria ini mengakibatkan endometrium (lapisan rahim) terjadi keradangan sehingga sukar bagi embrio untuk bertahan hidup dan berkembang.

7. Gejala Merokok,Minum Alkohol,Dadah Serta Pencemaran Alam Sekitar
Dadah misalnya zat nikotin dapat masuk ke dalam plasenta dan mengacau pertumbuhan serta bekalan dari ke janin,wanita merokok mempunyai risiko 2 kali lebih besar kemungkinanya untuk mengalami keguguran dibanding dengan wanita yang tidak merokok. Meneguk 2 minuman beralkohol setiap harinya mengakibatkan wanita sukar hamil bahkan keguguran.



Adakah keguguran akan mengganggu tahap kesuburan dan bolehkah seseorang itu hamil kembali selepas mengalami keguguran?

Ya,sudah tentu wanita yang mengalami keguguran boleh hamil kembali. Wanita tersebut telah hamil sebelum ini,sudah tentu dia boleh hamil selepas keguguran.

Keguguran secara semulajadi tidak akan menjejaskan kesuburan seseorang wanita. Melainkan,seperti apa yang telah saya terangkan sebelum ini komplikasi-komplikasi keguguran seperti trauma di bahagian peranakan dan jangkitan kuman,boleh menyebabkan kesuburan wanita itu terganggu.

Di Shaklee,kami menyediakan SET KESUBURAN SHAKLEE untuk membantu menguatkan rahim,meningkatkan kesuburan suami isteri,mengoptimumkan tahap kesihatan dengan membekalkan nutrisi yang diperlukan badan untuk persediaan hamil yang seterusnya.

SET KESUBURAN SHAKLEE OPTIMUN(PREMIUM)

Apa yang ada dalam set ini. Bagaimana ia berfungsi.. hurm,jom kita check!

1. ESP (Protin) - Protin ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan dan proses pembentukan janin. Protin yang tidak mencukupi dalam badan pula akan mengganggu kualiti sel pembiakan lelaki dan wanita. Bagi individu yang mempunyai masalah sel telur ovum yang tidak matang,sedikit,kecil dan tidak sihat,di sarankan mengambil ESP sebagai sumber protin. Ramai yang tersalah sangka bahawa ESP ni hanya untuk isteri,tetapi suami pun boleh ambil juga. Tapi,dalam kes ni biar isteri je ambil,suami ada vitamin lain yang dicadangkan.

2. VITALEA (Multivitamin) - Multivitamin lengkap untuk keperluan badan. Vitalea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa. Kekurangan vitamin penting boleh menjejaskan kualiti sperm lelaki dan telur wanita atau ovum.

3. SUSTAINED RELEASE VITAMIN C - Membantu memproses hormon seks dan kesuburan.

4. B COMPLEX WITH ACID FOLIC - Memberi rasa tenang dan rileks serta menghindarkan stress. Seperti yang kita sedia maklum,tubuh dan otak stress menjadi antara faktor penghalang untuk kehamilan terjadi. Jadi,disinilah B Complex memainkan peranannya untuk menenagkan minda yang tertekan sekaligus meningkatkan peluang kehamilan.

5. VITAMIN E dan SELENIUM - Terkenal sebagai "vitamin cinta/vitamin seks". Menggalakkan sel-sel baru (termasuk RNA dan DNA). Membantu meningkatkan kelakian dan menyuburkan organ reproduksi lelaki dan wanita. Sebanyak 50% selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel dan duktus seminal. Selain itu,lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Oleh itu,suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

6. ZINC - Bagi kaum lelaki,zinc merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukan hormon testosterone,mengekalkan kuantiti sperm,dan paras testosterone yang bersesuaian. Zinc juga berperanan dalam proses pembentukan genetik,iaitu DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Kesimpulannya,zinc membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperm yang sihat. Kekurangan zinc bagi suami akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperm yang abnormal,low count sperm dan penyakit prostat. Zinc digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zinc akan melindungi sperm dan melawan bakteria dalam vagina.

7. ALFAFA COMPLEX - Sangat baik diamalkan oleh wanita,ianya membantu atasi masalah keputihan,masalah haid yang tidak teratur,atau sengguggut/sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (seperti kacip fatimah).

8. GLA COMPLEX - Sangat baik di amalkan oleh wanita,terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur atau sakit sebelum haid (PMS). GLA (Gamma Linolenic Acid) ini dapat bantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti,yang juga dikenali senagai "mukus servik putih telur ". Mukus ini berfungsi untuk melindungi dan memudahkan sperm berenang ke dalam ovum dengan lancarnya. Ia juga menyediakan medium yang subur untuk beberapa jangkamasa yang agak lama iaitu 4-5 hari sekaligus memberi peluang untuk si isteri mengandung walaupun seks dilakukan selepas waktu subur.



Jika anda memerlukan Vitamin Shaklee,bolehlah segera untuk menghubungi saya seperti keterangan di bawah :)


♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases ♡

Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya seperti detail di bawah

Facebook : NIRA NAZRI
Instagram : https://www.instagram.com/nira_shaklee_bachok/
Email : umizanaura@rocketmail.com
Call/Text/WhatsApp : 0129827229/0199582426

Sekiranya anda berada berdekatan dengan nira (Jelawat,Bachok,Pengkalan Chepa, Kubang Kerian,Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh) boleh buat temujanji dengan Nira. Penghantaran pos ke Seluruh Malaysia,Sabah,Sarawak dan Brunei. Konsultasi percuma akan di berikan dengan setiap pembelian Vitamin daripada Nira.
Copyright to SIHAT ITU SATU KEBAHAGIAAN
Designed by UMIESUEstudio 2016