Tuesday, 24 February 2015

Punca Rahim Membengkak: FIBROID dan CYST

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Di bawah adalah gambarrajah strukutur seorang wanita. Di mana,inilah "rumah" kita selama 40 minggu..


Secara anatominya,sistem reproduktif kita terdiri daripada :

Rahim = uterus (terdiri dari pangkal rahim,badan rahim dan saluran fallopian)

Kilang telur = ovari.

Ramai yang tidak pasti samaada uterus atau ovari yang sebenarnya membesar. Jadi,mereka hanya akan kata "rahim"

Sekiranya anda perasan akan benda ini,disarankan berjumpa dengan doktor dalam kadar segera untuk diagnosis yang sebenar.

Uterus atau ovari yang bengkak? Ini memudahkan anda untuk mendapatkan konsultasi mahupun pandangan daripada pakar. Lebih baik jika dapat sertakan gambar ultrasound yang telah di buat.


Uterine fibroid atau Ovarian cyst adalah antara salah satu masalah yang selalu diperkatakan "rahim bengkak".

Ovarian cyst dan fibroid ini kedua-duanya sama iaitu sejenis ketumbuhan. Bezanya,fibroid ni terdiri daripada tisu yang padat dan hanya berada pada rahim. Tapi Ovarian cyst terdiri dari cecair atau semi-solid dan berada pada ovari. 

Kajian menunjukkkan bahawa 20%-50% wanita mempunyai sekurang-kurangnya 1 fibroid dan kebanyakan mereka tidak pernah tahu atau tidak di diagonis mana-mana doktor ataupun excidentally dikesan semasa melakukan scan. (Rujukan: Life extension book : Diases prevention and treatment; 2003: page 1569).


Dalam 99% kes uterine fibroid,ia adalah bukan sejenis kanser. 

Gambar yang ketumbuhan putih-putih disebelah ini adalah contoh fibroid.

Sehingga kini,belum ada lagi seorang doktor atau saintis yang pasti apakah yang menyebabkan uterine fibroid atau ovarian cyst ini berlaku. Anda tidak boleh menunding jari mengatakan rahim anda bengkak hanya disebabkan satu perkara sahaja; sesuatu diet,produk,atau apa-apa suplemen.

Antara 4 faktor utama tersebut adalah :

1. Hormon Estrogen yang berlebihan

Fibroid atau cyst adalah ketumbuhan sel yang bergantung pada estrogen. Jika hormon estrogen dan progesteron dalam badan anda tidak seimbang,and apasti berisiko untuk mendapat penyakit ini.

Keadaan ini sangta ketara dalam mereka yang mengalami masalah PCOS yang boleh menyebabkan infertility.

Penggunaan pil perancang keluarga juga boleh menyebabkan ketidakseimbangan estrogen dan boleh mengaktifkan fibroid dan cyst.

2. Lambakan xenoestrogen dalam badan.

Xenoestrogen adalah "estrogen sintetik" yang terdapat dalam persekitaran (makanan,air,kimia dari industri pertanian dan penternakan).

Dalam kata lain,ia adalah estrogen palsu dalam badan. Ia boleh merangsang atau mengganggu fungsi estrogen dalam badan.

Dari mana datangnya xenoestrogen ini?

- bahan dalam plastik atau getah (phthlates).
- racun serangga (pesticides).
- tobacco by product.

3. Obesiti

Lemak berlebihan dalam badan akan mengaktifkan atau sistem yang kita panggil "Endocanabinoid system). Sistem ini mengganggu fungsi-fungsi hormon yang lain dan juga boleh menyebabkan silent inflammation atau radang yang tinggi dalam badan. 

Ini bukan sahaja menyebabkan ketumbuhan,malah berisiko untuk mendapat pelbagai jenis kanser dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain.

Peningkatan 5kg sahaja dari berat badan ideal juga menyebabkan risiko kematian pramatang meningkat.

4. Genetik

Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai penyakit yang sama,anda juga boleh mempunyai risiko yang sama.

Apa tanda-tanda fibroid atau cyst?

Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda, tak sedar pun ia wujud dalam badan kita. Tetapi,jika ia semakin aktif atau membesar,ia boleh menunjukkan simpton tertentu.

- haid yang tidak teratur atau berpanjangan.
- sakit perut.
- sakit ketika hubungan kelamin.
- perut membuncit.
- pendarahan abnormal.

Perlukah PEMBEDAHAN dilakukan?

Pada kebiasaanya,tidak memerlukan pembedahan sekiranya ia tidak mengganggu dan tidak membesar. Tetapi jika fibroid menyebabkan pendarahan yang berterusan atau menyebabkan gangguan kepada fungsi lain seperti saluran kencing,sistem usus dan sebagainya. Berbincanglah dengan doktor pakar anda,kemungkinan besar anda perlu melakukan pembedahan.

Kalau boleh elak,tak nak lah kan operate. Tengok pun dah ngeri...

CADANGAN SUPLEMEN UNTUK MASALAH CYST/FIBROID

Jika anda disahkan mempunyai cyst atau fibroid atau kedua-duanya sekali,anda boleh mengamalkan GLA Complex dan juga vitamin ACE.

GLA COMPLEX SHAKLEE bertindak menstabilkan hormon yang tidak seimbang. Estrogen dan progesteron akan diseimbangkan supaya tiada yang lebih dari lain.

Vitamin ACE

Vitamin ACE terdiri daripada Caratomax (vitamin A), Vitamin C dan Vitamin E. Ketiga-tiga vitamin ini merupakan rangkaian anti-oksidan yang penting untuk membunuh hormon xenoestrogen. Vitamin ACE penting untuk mengelakkan cyst membesar kembali.

Kalau nak cuba GLA sahaja boleh ke?

Boleh kalau nak cuba GLA COMPLEX sahaja tetapi adalah lebih baik digalakkan untuk menggabungkan GLA COMPLEX dengan Vitamin ACE kerana GLA hanya membetulkan ketidakseimbangan hormon manakala ACE menghapuskan xenoestrogen.

Vivix sebagai SUPLEMEN yang TERBAIK (Fibroid dan Cyst)

Vivix merupakan suplemen yang kaya dengan Resveratrol iaitu antioksidan yang baik untuk mengurangkan inflamasi dan dipercayai dapat mengecutkan fibroid dengan cepat. Vivix juga menghalang sel-sel abnormal daripada berkembang.


Semoga sharing ini memberi kebaikan kepada semua :)



♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡




♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu
Post a Comment
Copyright to SIHAT ITU SATU KEBAHAGIAAN
Designed by UMIESUEstudio 2016