Saturday, 28 February 2015

KEBAS

Assalamualaikum dan Salam Sayang 



Kebas adalah keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan  rasa (sensation).
Keadaan ini kebiasaannya berlaku disebabkan oleh irritasi saraf atau saraf periperi terhimpit. Rasa kebas boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan dan cirinya bergantung kepada jenis dan lokasi saraf yang terlibat.
Rasa kebas lebih kerap dirasai pada hujung jari, tangan, tapak kaki, lengan atas dan kaki.
Rasa kebas boleh disebabkan oleh keadaan berikut;
  • Kecederaan pada saraf akibat kemalangan.
  • Saraf periferi tertekan disebabkan oleh 'herniated disc' atau oleh osteophytes yang terbentuk akibat proses degeneratif.
  • Jangkitan pada saraf periferi  seperti kayap.
  • Penyakit-penyakit seperti diabetes, migraine, multiple sclerosis, epilepsi , strok danhypothyroidism
  • Carpel Tunnel Syndrome (saraf Median tertekan di kawasan pergelangan tangan).
  • Berlakunya kekurangan vitamin dalam badan seperti kekurangan vitamin B12.
  • Kesan samping ubat, contohnya ubat penyakit tuberculosis seperti isoniazide.
  • Kerosakan saraf akibat bahan toksik seperti, pengambilan alkohol dan rokok.
Tindakan Kendiri
  • Sila berjumpa doktor sekiranya anda mengalami rasa kebas untuk pemeriksaan lanjut dan rawatan.
  • Sila berjumpa doktor dengan serta-merta, sekiranya anda berasa kebas dalam keadaan berikut:
    • Anda baru mengalami kemalangan yang melibatkan bahagian kepala.
    • Anda juga mengalami gejala seperti lemah anggota , susah bertutur, pening dan sakit kepala yang datang secara tiba-tiba dengan teruknya.
  • Dapatkan temujanji untuk berjumpa doktor sekiranya  keadaan kebas yang anda alami bertambah teruk, melibatkan kedua-dua bahagian badan, terjadi apabila anda melakukan aktiviti tertentu dan rasa kebas hanya pada hujung jari kaki dan tangan.
Diagnosa / Rawatan Kebas
  • Doktor akan menemuduga, membuat pemeriksaan fizikal dan melakukan ujian- ujian mengikut keperluan bagi membantu dalam membuat diagnosa.
  • Rasa kebas boleh hilang atau sekurang-kurangnya boleh dihalang untuk menjadi bertambah teruk setelah menerima rawatan khusus untuk penyakit yang menyebabkan rasa kebas terjadi.
  • Kebas yang merebak secara mendadak perlu mendapat perhatian doktor
  • Kebas yang diikuti dengan lemah anggota atau lumpuh hendaklah dirawat oleh doktor dengan segera
Anda boleh juga mencuba OSTEMATRIX




♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡



♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

Thursday, 26 February 2015

ESP......Tingkatkan produktiviti anda

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Saya merupakan ibu kepada dua orang anak. Pengalaman berpantang dan menyusukan anak pertama dan anak kedua amat berbeza sekali. Anak pertama tidak mengambil suplemen Shaklee,tetapi anak kedua mengamalkan produk Shaklee.

Saya mula mengambil ESP semasa hamil anak kedua, minggu ke 5. Alhamdulillah,masa tu saya maish lagi menyusukan anak sulung dan tengah menggantikan puasa. Syukur,saya dapat kekalkan tenaga yang baik. Juga saya teruskan sehingga berpantang. Kekal cergas.

PENGEDAR SAH BACHOK

Apa yang dapat saya perhatikan,dalam pantang memang cergas je. Berbeza masa pantang anak sulung..selalu penat,ras aletih,lesu dan malas.. hihihi..tapi setelah ambil yang Shaklee takde penat,takde lesu..yang paling best susu lemak berkrim. hahhaa. Naadim menyusu sikit pun dah kenyang. So,dia takdela meragam. Meragam bila nak tidur je.

KELEBIHAN & KEBAIKAN ESP

  1. Dilengkapi dengan unsur kalsium untuk elakkan kerapuhan tulang kerana serbuk soya yang bersifat keasidan.
  2. Membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam.
  3. Memberi rasa kenyang individu yang dalam proses mengurangkan berat badan.
  4. Membantu menjadikan kulit lebih berseri dan menganjalkan/awet muda kerana protein penting untuk kulit.
  5. Merangsang regenerasi kulit dan otot,mengurangkan kedutan.
  6. Memberikan tona kulit yang sekata.
  7. Membantu menghilangkan parut jerawat di muka,menjadikan kulit muka halus,mulus dan gebu.
  8. Protein yang lengkap (mengandungi 9 asid amino penting untuk fungsi badan).
  9. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.
  10. Rendah lemak,tanpa kolestrol.
  11. Diproses pada kadar suhu rendah dan menjaga kualiti protein yang tinggi.
  12. 1 tin 850g dihasilkan dari 30kg kacang soya.
  13. Diproses menggunakan air bukannya alkohol untuk memelihara kandungan isoflavone.
  14. Protein soya (tumbuhan) lebih mudah dihadam berbanding protein haiwan.
  15. Membantu mengurangkan risiko kanser.
  16. Bertindak sebagai antioksidan.
  17. Menguatkan sistem imun tubuh.
  18. Mempertingkatkan tahap kolestrol baik.
  19. Memelihara kesihatan jantung.
  20. Membaiki pigmentasi - membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur,pigmentasi,kedutan dan kesan tua.
  21. Membaiki memori - meningkatkan kualiti memori,vitaliti,dorongan seksual dan rangsangan.
  22. Pembekal tenaga - membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun, maka ia baik untuk kekal bertenaga,mencegah migrain,insomnia dan tekanan.
  23. Baik untuk hormon -  kacang soya kaya dengan isoflavon.
  24. Membantu merendahkan paras kolestrol.
  25. Mencegah osteoporosis.
  26. Membantu pembentukan sel-sel baru.
  27. Membantu menyembuhkan gastrik.
berminat? Hubungi saya :))

♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡




♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

Awasi anak anda,bahaya HFMD

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Mama pasti pernah mendengar penyakit tangan,kaki dan mulut (hfmd) ini. Malahan kes ini pernah dilaporkan berlaku di beberapa negeri dan kebanyakannya berlaku dipusat jagaan kanak-kanak. Penyakit ini disebabkan oleh virus (kumpulan enterovirus),sejenis virus yang biasanya terdapat dalam usus. Demannya adalah lebih tinggi (39 darjah ke atas) dna lebih dari 3 hari. EV71 adalah penyebab kematian 31 kana-kanak di Sarawak pada tahun 1997.

GOLONGAN BERISIKO

  • biasanya menjangkiti kanak-kanak dibawah umur lima tahun,di mana kanak-kanak tersebut mempunyai imuniti yang rendah.
  • akan meningkat jika dia berada dipusat jagaan kanak-kanak atau tadika dan tempat tersebut biasanya sesak dan mempunyai kanak-kanak yang ramai.
  • boleh menjangkiti orang dewasa yang mempunyai sistem daya tubuh yang rendah.
JANGKITAN MELALUI
  • berlaku disebabkan tidak mengamalkan kebersihan diri yang baik.
  • berada di tempat atau persekitaran yang sesak.
  • berjangkit secara langsung dengan pesakit melalui najis,air liur dan lelehan dari hidung pesakit. Malah ia paling mudah menjangkiti orang lain dalam waktu seminggu terkena jangkitan,tetapi ia tidak boleh merebak kepada binatang.
TANDA-TANDA
  • deman panas berkemungkinann mencapai sehingga 39 drajah celcius.
  • cerewet
  • sering menangis
  • air liur meleleh
  • tidak berselera makan dan minum
  • sakit kerongkong
  • lepuh ditekak,tapak tangan,tapak kaki dan sekitar lampin
  • tonsil
  • sakit kepala
TEMPOH PENGERAMAN

Selepas seseorang itu dijangkiti kuman,virus ini akan mengeram antara dua hingga enam hari. Gejala seperti deman atau ketidakselesaan pada mulut biasanya akan hilang pada hari ketiga atau keempat. Ulser mulut pula akan hilang pada hari kelima hingga ketujuh tetapi lepuh dan bintik-bintik merah di tangan,kaki hanya hilang dalam tempoh 10 hari.

KOMPLIKASI

Komplikasi biasanya disebabkan oleh kekeringan air dalam badan atau dehidrasi oleh kanak-kanak yang mendapat ulser mulut tidak boleh makan dan minum. Virus enterovirus juga menyasarkan sistem saraf,otak dan jantung mangsa menyebabkan radang otot jantung (miokarditis). Kemungkinan juga berlakunya sawan berikutan deman panas. Kesemua komplikasi ini snagat bahaya dan boleh membawa maut.

DIAGNOSIS

Doktor lazimnya akan melakukan pemeriksaan fizikal,melihat gejala-gejala HFMD dan sejarah penyakit dan pemeriksaan fizikal. Ujian darah akan dilakukan di makmal khas bagi mengesahkan jenis virus yang terlibat.

PROGNOSIS

Kebanyakan kes HFMD adalah ringan dan smebuh sepenuhnya dalam masa lima ke tujuh hari. Malangnya,sehingga hari ini kita tidka boleh menjangka siapa yang boleh sembuh dan siapa yang akan mengalami komplikasi yang menjurus kepada kematian. Hubungi doktor sekiranya :
  • anak anda tidak membuang air kecil lebih lapan jam.
  • anak anda kelihatan kusut,mengantuk,pucat atau berbelak-belak,resah atau meragam dan tidak dapat tidur atau berpeluh dingin.
  • deman lebih tiga hari.
  • sakit mulut semakin teruk.
  • anak anda mengalami lemah otot kaki dan tangan atau diserang sawan.
Dapatkan rawatan doktor dengan segera,jika anak anda mengalami simpton seperti di atas. 

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
  • berhati-hati dan tumpukan perhatian kepada nasihat yang diberikan.
  • elakkan membawa anak ke tempat awam seperti pasar raya,pusat membeli-belah,kolam renang awam,pusat  penjagaan kanak-kanak dan lain-lain.
  • basuh tangan sebelum dan selepas menyediakan makanan dan sebelum atau selepas ke tanda.
  • permukaan yang tercemar hendaklah dibasmi dengan menggunakan pencuci. (BASIC H).
  • basuh pakaian yang terkena kotoran dengan segera.
  • elakkan diri daripada mendekati pesakit HFMD.
  • jangan berkongsi barang kegunaan seperti tuala mandi,berus gigi,pakaian dan sebagainya.
JIKA ANAK DISERANG HFMD
  • elakkan daripada mengikuti aktiviti luar rumah sehingga pihak berkuasa telah mengesahkan selamat untuk menjalani kegiatan harian.
  • pihak berkuasa kesihatan hendaklah memeriksa tahap kebersihan di tempat di mana terdapat ramai kanak-kanak tinggal (contohnya tadika dan pusat penjagaan kanak-kanak) dan arahkan supaya tempat itu ditutup jika tahap kesihatannya tidak mencapai tahap kebersihan yang sepatutnya.
  • kanak-kanak yang dijangkiti HFMD tidak dibenarkan mengikuti program di pusat penjagaan kanak-kanak,sekolah atau aktivi berkumpulan yang lain.
  • berikan rawatan di rumah utnuk kes yang tidak disyaki penyakit HFMD,tetapi jika anda nampak tanda-tanda komplikasi seperti sakit pada leher atau pada tangan dan kaki,segera dapatkan rawatan doktor.
  • jika deman anak anda masih tidak berubah selepas diberi ubat,segera berjumpa doktor semula.
  • jika terdapat tanda-tanda dehidrasi (kulit dan membran mukus kering,turun berat badan,meragam,keletihan,kurang air kencing atau air kencing bewarna gelap),segera berjumpa doktor.
Kawasan di Malaysia yang memounyai populasi terbesar terutamanya kawasan luar bandar,tidak digalakkan menggunakan ubat-ubatan tradisional dan merawta sendiri HFMD jika telah disyaki. Pengawalan penyakit daripada merebak mestilah diberikan keutamaan.

Nira doakan,semoga anak kita semua dilindungi olehNYA daripada penyakit yang berbahaya. InsyaALLAH dengan izinNYA. :))

Nak tepek gambar Aisy Naadim kat sini.. hehhehe ;))

PENGEDAR SHAKLEE BACHOK



♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

KEISTIMEWAAN VITALEA FOR CHILDREN

Assalamualaikum dan Salam Sayang 


PENGEDAR SHAKLEE BACHOK


Hai mamaaaaa,dan semua pengunjung blog Naura Healthy Care...moga anda semua berada dalam keadaan sihat hendaknya. Okay,nira nak share pasal VITALE FOR CHILDREN buat anda semua. Apakah keistimewaan yang ada dalam VITALEA FOR CHILDREN ni..

Teruskan pembacaan anda semua yee.. :))

KEISTIMEWAAN VITALEA FOR CHILDREN

** Vitalea ni boleh dikunyah atau di keman begitu sahaja. So kalau anak anda dah pandai kunyah atau keman,boleh berikan dorang makan macam tu je. Tapi,kalau ada anak yang tak pandai,mama boleh hancurkan dia,letak air sikit dan bagi dalam bentuk cecair. Juga anak-anak suka sebab rasa anggur yang sangatlah best. Selalu jugak nira ambik makan yang Naufal punya. hikhiks.

** Ia mengandungi 19 nutrient penting dan menyediakan 100% nilai vitamin C harian.

** Haaa,yang ni memang best sebab dapat melindungi gigi anak-anak daripada rosak. Dengan adanya xylitol,ia melindungi gigi daripada kaviti.

** Mengandungi multivitamin dan mineral hebat terdiri daripa 100% vitamin C,D,E dan 8 jenis vitamin B.

** Mengandungi 18 jenis vitamin dan mineral penting untuk tumbesaran.

** Amat baik untuk kesihatan kerana tanpa perasa tiruan,tanpa pemanis atau sebarang bahan tiruan.

** Sebotol mengandungi 60 biji,pengambilan 2 biji sehari membolehkan ia bertahan selama sebulan.

MANFAAT VITALEA FOR CHILDREN

Antara manfaat suplemen ini adalah :

1. Melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan yang tidak dapat dipenuhi oleh pemakanan harian.

2. Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh.

3. Menyokong jangka hayat usus,mata dan hati.

4. Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi.

5. Memberi perlindungan menentang keroskan radikal bebas.

6. Melindungi kesihatan jantung,otot dan fungsi saraf.

7. Meningkatkan kesihatan paru-paru,kolon dan prostat.

8. Menyokong pembinaan tulang yang kuat dna kesihatan tulang.

9. Mmembekalkan makanan kepada sel badan untuk tubuh yang lebih sihat dan bertenaga.

10. Mengekalkan tekanan darah yang normal dan rentak jantung yang normal.

11. Meningkatkan penghasilan sel darah merah untuk mengelakkan anemia.

12. Membantu memulihkan selera makan dan melancarkan proses pencernaan.

13. Membantu meningkatkan kecerdasan minda.

14. Membantu seimbangkan hormon dan bahan kimia dalam badan.

15. Membantu penyerapan zat dari makanan.

Dengan adanya suplemen seperti ini,anda sudah tidak perlu risau jika anak-anak tidak suka makan makanan berkhasiat. Pengambilan 2 biji vitalea for children,khasiatnya adalah bersamaan 1.5 cawan tembikai cantaloupe + 6oz jus oren + 3 gelas susu + 10 sudu makan peanut butter + 4 mangkuk brokoli + 1.5 mangkuk sayur bayam + 6.5 mangkuk pucuk brussels + 3 mangkuk kacang merah.

Woha! Sangat bertuah anak anda jika mereka memilikinya. Hubungi saya untuk membuat sebarang pembelian.

psssttt ~~~ Promosi beli 3 percuma 1 akan berakhir pada 28 februari 2015. Ayuh! Dapatkannya hari ini jugaaaaa.. Harga istimewa untuk anda.



♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡




♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

Wednesday, 25 February 2015

DIET : 10 TIP MENGAMBIL PEMAKANAN

Assalamualaikum dan Salam Sayang 



Menjelang perkahwinan,yang menjadi permasalahan bagi bakal pengantin ialah berat badan! Pastinya kita ingin kelihatan menarik,langsing dan menawan tatkala menyarungkan busana perkahwinan. Ikuti langkah ini,dengan menjaga pemakanan untuk menurunkan berat badan secara sihat.

10 Tips Mengambil Pemakanan

1. Memilih makanan dari bijirin,kekacang,ikan,ayam,buah-buahan dan sayur-sayuran.

2. Kurangkan makanan yang berlemak dan berkalori tinggi. Sebolehnya,elakkan daripada makanan yang digoreng dan kurang berlemak.

3. Tambahkan makanan berserat.

4. Mengurangkan pengambilan gula dalam makanan anda.

5. Elakkan daripada minuman berkarbonat,kek,biskuut dan jem.

6. Hadapi paling kurang empat hidangan sihat sehari termasuklah sarapan.

7. Makan secara perlahan-lahan,jangan melangkau hidangan kerana ia akan membuatkan anda menjadi bertambah lapar.

8. Elakkan mengambil makanan kudapan atau snek pada waktu malam.

9. Sebaik-baiknya,pilihlah makanan mengikut tahap umur dan aktiviti anda.

10. Makan kerap tidak mengapa asal kuantitinya diambil sikit.

Okay,hope its help..... :))

♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

Fungsi dan Kebaikan CoQHealth Plus Shaklee

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Jantung anda mengepam hampir 2000 gelen darah ke seluruh bahagian tubuh anda setiap hari. Sebagai otot yang bekerja keras di dalam tubuh anda dan pusat kawalan utama sistem peredaran darah,jantung anda memerlukan jumlah tenaga yang besar untuk berfungsi dengan cekap. Tenaga tersebut diperolehi dengan bantuan nutrient yang dipanggil koenzim Q10 (CoQ10).,yang juga berperanan membantu kesihatan salur darah. CoQ10 dihasilkan secara semulajadi oleh tubuh dan wujud didalam semua sel. Pengambilan makanan tertentu membantu mengekalkan tahap CoQ10 akan tetapi amaun CoQ10 yang diperoleh daripada makanan secara tipikal adalah kurang dari 10mg sehari. Perlu diingat,faktor seperti diet yang tidak seimbang,faktor usia dan pendedahan harian kepada radikal-radikal bebas meningkatkan lagi keperluan nutrient yang amat penting ini.

Penyelesaiannya?

CoHealth Plus


Fungsi CoQHealth Plus

  • membantu penghasilan tenaga di dalam organ jantung.
  • CoQ10 membantu meningkatkan penghasilan tenaga didalam otot jantung,menambah kekuatan mengepamnya. Penyelidikan juga menunjukkan CoQ10 meningkat peredaran darah,mengurangkan episode serangan angin dan mengurangkan palpitasi jantung.
  • menggalakkan dan melindungi arteri sihat dari oksidasi LDL.
  • mengurangkan tekanan darah secara semulajadi tanpa kesan sampingan. Tindakan CoQ10 sebagai antioksidan yang kuat menghalang oksidasi LDL kolestrol tidak baik dan menghalangnya dari melekat dan menyumbat salur darah.
  • membantu menambah dan mengekalkan tahap CoQ10 di dalam darah.
  • meningkatkan tenaga.
  • CoQ10 berupaya meningkatkan tahap tenaga,menambahkan stamina dan mengurangkan kelesuan.
  • kecerdasan mental.
  • membantu merancakkan sel-sel otak yang seterusnya meningkatkan kecerdasan mental,memori dan keupayaan kognitif.
  • kajian juga menunjukkan suplemen CoQ10 membantu mengurangkan serangan migrain,pening dan perasaan loya.
  • kulit yang lebih muda. menyeratakan tona dan menghalang terjadi lingkaran gelap dibawah mata.
  • meningkatkan kesuburan.
  • meningkatkan peredaran darah untuk membekalkan tisu kulit dengan cukup oksigen dan nutrisi untuk pemulihan,rejuvenasi dan penghasilan kolagen. Ini membantu kulit agar lebih tegang,lebih cerah dan berseri.
  • mengurangkan stress oksidatif yang telah dibuktikan untuk mewujudkan persekitaran yang lebih sihat untuk meningkatkan kiraan sperma dan mutu sperma. Ia juga membantu meningkatkan mutu ovum wanita.
Apa yang menjadikan CoQHealth Shaklee Unik?
  • mengandungi campuran proprietari CoQ10 dan revestrol,ramuan-ramuan yang membantu menjana jantung anda.
  • Bagi jantung - satu sistem penghantaran dengan menggunakan minyak zaitun.
  • semulajadi.
Berminat? Boleh dapatkan dengan saya..

♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡




♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
WeChat ID : nira270890
Instagram : @ANIRA_MUSTAPHA
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu
Copyright to SIHAT ITU SATU KEBAHAGIAAN
Designed by UMIESUEstudio 2016