Saturday, 24 January 2015

Shaklee Bachok:Janga Sembarangan Makan Ubat

Assalamualaikum dan Salam Sayang ♡

Kalau dulu,sakit kepala ke,deman ke atau rasa lenguh-lenguh badan nira akan ambil ubat untuk menahan daripada sakit,deman dan hilangkan rasa lenguh badan. Walau dah tahu keburukan ambil ubat kepada diri untuk jangka masa yang panjang,tapi masih juga ambil. Tapi,sejak dah mengSHAKLEE kan diri ni,nira dah tak ambil ubat jika perlu. Hanya ambil vitamin daripada Shaklee kerana ianya SEMULAJADI,SELAMAT,HALAL dan BERKESAN. Alhamdulillah ;))

Untuk entri kali ni,nira nak share info berkaitan ubat. Korang jangan pula ambil sembarangan ubat tanpa pengawasan doktor. Semoga ianya memberi manfaat kepada semua pembaca blog nira. Ececceee..perasan! Ada ke yang baca..hihihi..tapi takpela,yang baca tu nira ucapkan jutaan terima kasih sebab sudi singgah dalam blog ni. Dan masih banyak yang perlu diperbaiki dengan blog ni. :))


Asal pening kepala je ramai antara kita yang terus ke kedai atau farmasi mencari ubat untuk meredakannya. Ianya cepat dan murah. Namun,belum tentu ianya selamat! Biasanya ubat yang dijual ini adalah ubat yang boleh diperoleh tanpa deskripsi doktor.

Tetapi,sebelum korang menelan ubat yang di beli,perhatikan dua perkara penting iaitu tarikh luput dan juga cara makannya. Tidak boleh terus menelan. Selain itu,ada beberapa perkara lain yang tidak kurang pentingnya sewaktu mengambil ubat ;

1. Jangan Campur

  • Sebaiknya hindari mengambil lebih daripada dua jenis ubat sekaligus. Hal ini kerana percampuran ubat dikhuatiri akan mempengaruhi reaksi ubat. Lebih teruk lagi jika kepelbagaian ubat yang diambil akan membentuk zat lain yang tidak berkhasiat.
Bagaimanapun ia berbeza dengan ubat yang telah diambil atas nasihat doktor. Ia sudah diatur jadual pengambilannya supaya selamat.

2. Habiskan Antibiotik
  • Ramai yang sering tidak menghabiskan antibiotik yang diberikan doktor. Alasannya tubuh sudah pun sembuh daripadanya. Sebenarnya ubat antibiotik perlu dihabiskan meskipun anda telah sihat. Ia untuk mengelakkan bibit penyakit tinggal dalam tubuh dan penyakit yang sama berulang kali.
kalau anda nak rawat secara semulajadi,antara vitamin shaklee yang disyorkan..anda boleh ambil Garlic kerana ia merupakan antibiotik semulajadi.

3. Jangan Dikongsi
  • Deskripsi yang diberikan oleh doktor biasanya adalah untuk anda seorang. Oleh itu, ubat tersebut anda tidak boleh kongsikan dengan orang lain walaupun mereka mengadu mengalami sakit yang sama seperti anda. Deskripsi ubat untuk setiap orang adalah berbeza,ubat yang anda makan belum tentu dengan orang lain mujarab.
4. Tak Sembuh
  • Tubuh anda tak menunjukkan tanda untuk sembuh sedangkan anda sudah mengikut aturan makan setelah membelinya. Itu perlu dicurigai,apatah lagi jika anda deman dan ia sudah melebihi tiga hari. Hal ini menunjukkan,ubatan yang anda ambil tidak mampu lagi untuk mengatasinya. Jika hal ini berlaku,cepatlah berjumpa dengan doktor.
5. Kesan Ubat
  • Kalau setakat mengantuk setelah mengambil ubat itu perkara biasa. Tapi,bila kesannya lebih dari itu seperti timbul alahan,ruam merah di kulit sebaiknya hentikan pengambilan ubat tersebut. Terus saja ke klinik atau hospital untuk mendapatkan nasihat doktor. Jangan berlengah kerana bimbang alahan makan buruk dan berlakunya jangkitan.
Sekiranya anda ingin menjaga kesihatan secara semulajadi,anda boleh dapatkan vitamin shaklee dengan nira. Kerana ianya selamat,semulajadi,halal dan berkesan.




♡♡These statment have not been evaluated by Food and Drug Administration.These product are not intended to diagnose,treat,cure,or prevent any diseases♡♡


♛❋ Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee {atau} ingin menjana pendapatan boleh hubungi saya♛❋


Nira Nazri (ID 1078451)
Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu
Post a Comment
Copyright to SIHAT ITU SATU KEBAHAGIAAN
Designed by UMIESUEstudio 2016