Wednesday, 17 September 2014

Shaklee Bachok : 10 Makanan Untuk Kulit Cantik

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Awal nak update blog harini. Sebab harini ada majlis kahwin kakak kepada bestfriend. So..kena update awai-awai..isau balik lewat mesti badan makyong pun penat.. bila penatttt,kang tertangguh pulak entri untuk harini.. (dah janji nak konsisten update blog)..hihihi..
Nak tengok tak pasangan pengantin baruuu? Comeiii..Suwetttttt gituuuu.. 
Cantikkkkkk kannn?? Makyong rasa nak ajak suami bersanding sekali lagii.. *_________*

P/s: Semoga berbahagia ke akhir hayat dan boleh bersama-sama sehingga ke syurga. Moga tabah hadapi segala dugaan di masa akan datang. Moga cepat-cepat dapat baby yang suwettt.. Aminnnnnn..



Okay. Berbalik kepada tajuk entri kita,harini nira nak share 10 makanan untuk kulit cantik. Bila dengar perkataan cantik,confirm semua excited kannn? Nira pun macam tu jugak! Nak kelihatan cantik memanjang terutama di hadapan suami. Tidak di nafikan,ada di antara kita yang berhabis ratus mahupun ribu semata-mata nak kelihatan cantik. 

Selain ambil supplemen,korang boleh juga amalkan makanan di bawah untuk mendapatkan kulit cantik. So,happy reading!!..

1. MADU - Sumber utama vitamin dan mineral yang sesuai untuk kecantikan serta menjadikan kulit lebih licin dan halus.



2. UBI JALAR - Selain baik untuk kesihatan mata,kulit dan rambut,ubi jalar juga kaya dengan karotin. Ia merupakan makanan padat nutrisi yangmengandungi vitamin A,C,serat dan potasium.

3. KEKACANG - Badam,pistachio dan walnut antara kacang yang kaya dengan Vitamin E dan bekerjasama dengan antioksidan.

4. MAKANAN LAUT - Kaya dengan asid lemak omega 3 dan zat besi membantu penghasilan sel baru serta mengelakkan kulit menjadi kering.

5. BETIK - Selain rendah kalori,betik juga kaya dengan vitamin C,A,E dan K,folat dan kalium. Ia sangat penting untuk pembentukan kolagen dalam sel serta bertindak sebagai antioksidan yang mengurangi kerosakan akibat oksidasi dan ifeksi.

6. BROKOLI - Sayuran hijau ini mengandungi banyak antioksidan,termasuk vitamin C dan E. Vitamin C dalam brokoli dapat membantu dalam produksi kolagen dan membuat kulit tampak sihat. Manakala Vitamin E melindungi membran sel kulit dan menjaganya dari kerosakan akibat radiasi UV.

7. KAROT - Kaya dengan beta karotin,antioksidan yang diubah menjadi Vitamin A dalam tubuh. Ia membantu memperbaiki dan melindungi membran sel kulit akibat sinaran matahari.

8. IKAN - Salmon,makarel dan sardin antara ikan yang mengandungungi banyak asam lemak omega 3.Ia membantu melindungi membran sel kulit,melindunginya terhadap kerosakan akibat sinar matahari dan juga mengurangi risiko kanser kulit.

9. TELUR - Kaya dengan vitamin A yang bermanfaat untuk pemulihan kulit,jerawat dan kedut.

10. MENTEGA SHEA - Ada kandungan palmitic,stearic,linoleic fatty acids dan oleic yang bertindak sebagai agen lembapan kulit terulung.

nak order produk shaklee???

Nira Nazri (ID 1078451)



Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu
Post a Comment