Saturday, 27 September 2014

Kacang Bendi mempunyai pelbagai khasiat yang tersendiri

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Entri kali ni nira nak kongsi kebaikan kacang bendi. Nak cerita pasal produk tentu korang pun dah letih nak baca kan? hikhikhik..


Sayur kacang bendi?? Dari dulu memang nira takak makan,tak pernah sentuh. Tapi,sejak bekerja dengan kakak dia selalu masukkan kacang bendi dalam masakannya. So,nira trylah makan.Sekali makan,fuhh!! ingatkan tak sedap tapi tanggapan tu salah.. sangat sedappp tahuuu.

So,bila memasak masakan tertentu,nira juga akan masukkan kacang bendi ke dalam masakan. Jarang-jarang sekali makan,memang best. Kalau hari-hari muak jugak rasanya. heeehehehee. Kebiasaannya orang akan masukkan kacang bendi dalam masakan seperti kari dan asam pedas. 

Okaylah,jom ketahui serba sedikit khasiat yang terdapat dalam kacang bendi. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. InsyaAllah :

  • Buah kacang bendi : dikatakan mampu membantu menguatkan otak serta menambah daya ingatan dan kecerdasan.
  • Biji,akar,dan bunga : kalau direbus boleh membantu melawas pembuangan air kecil serta mengurangkan bengkak atau radang.
  • Ada orang mengamalkannya kerana di katakan mampu mengurangkan masalah sukar bersalin.
  • Air rebusan biji,akar,serta bunga boleh dijadikan ubat pada pelbagai kudis dan bisul.
  • Air rebusan buahnya kalau di campur dengan gula memang sesuai dijadikan sebagai sirap ubat batuk atau merawat sakit kerongkong.
  • Lendirnya pula dijadika krim penyejuk serta melembutkan kulit.
  • Air rebusan buah boleh digunakan untuk meredakan bengkak saluran kerongkong dan hidung.
  • Juga membantu merawat penyakit kencing manis. Caranya ialah dengan mengambil 2 biji kacang bendi. Potong kedua hujungnya kemudian turis bahagian tengah. Rendam dalam gelas (semalaman) dan tutup gelas. Keesokannya,keluarkan kacang bendi dan minum. Amalkan selama 2 minggu.

Nak order produk shaklee? Atau nak jana pendapatan bersama Shaklee? Hubungi nira melalui cara di bawah :


Nira Nazri (ID 1078451)



Facebook : Nira Nazri
FB Page : Naura Healthy Care
No Tel : 0129827229
Email : Umizanaura@rocketmail.com
COD Area : Jelawat,Bachok,Kubang Kerian & Kota Bharu

Post a Comment
Copyright to SIHAT ITU SATU KEBAHAGIAAN
Designed by UMIESUEstudio 2016